Περιφερειακη  Δ/νση  Κ. Μακεδονιασ

1η Περιφ. Δ.Ε. Ν. Πελλασ

Σχολικοσ  Συμβουλοσ:    Αντώνης  Ι. Παππού

 

5ο  Δημοτ. Σχολειο  Εδεσσασ

Ταξη:             Γ΄

Δασκαλα:         Βασιλεία Μαυράκη

 

Σχέδιο  Εργασίας: “ΤΑ  ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ  ΜΑΣ”

 

     Φάση  1:     Προβληματισμός – Επιλογή θέματος

 

Η επιλογή του θέματος

 

   Το έναυσμα δόθηκε από το πρώτο μάθημα του Ανθολογίου για παιδιά Γ΄ Δημοτικού « Η κουκουβάγια και η πέρδικα». Οι μαθητές αποφάσισαν να γράψουν τα δικά τους παραμύθια.

 

Φάση  2:     Διαμόρφωση Σχεδίου Εργασίας

 

    Διδακτικοί Στόχοι

 

A        Η γλωσσική καλλιέργεια των μαθητών.

A        Παραγωγή γραπτού και προφορικού λόγου.

A        Ακρόαση.

A        Ανάπτυξη ομαδικότητας και συνεργασίας.

A        Καλλιέργεια έκφρασης συναισθημάτων με : χορό – τραγούδι – θέατρο – ζωγραφική.

A        Διαθεματικότητα

 

 

Χρονοδιάγραμμα

 

     Η υλοποίηση του προγράμματος άρχισε το Σεπτέμβρη του 2003 και ολοκληρώθηκε τέλη Νοεμβρίου του 2003 (περίπου 12 εβδομάδες).

 

    Φάση  3:     Διεξαγωγή των δραστηριοτήτων

 

Πρώτο Μέρος:  Ομαδική εργασία

 

     1.     Συγκρότηση ομάδων (ελεύθερη και καθοδηγημένη).

    

     Τα παιδιά χωρίστηκαν ελεύθερα σε 4 ομάδες των 6 μαθητών. Ξεκινήσανε πρώτα από το όνομα της ομάδας. Τους πρότεινα να περιέχει ένα επίθετο και ένα ουσιαστικό, όποιο ήθελαν. Μετά από συσκέψεις που έγιναν χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα και αφού προτάθηκαν αρκετά ψήφισε η κάθε ομάδα το δικό της. Στη συνέχεια έψαξαν να βρουν φράσεις, σχετικές με το όνομα της ομάδας,  με ομοιοκαταληξία, τις επεξεργάστηκαν και δημιούργησαν ένα μικρό τετράστιχο. Έπειτα πρόσθεσαν ρυθμό και κίνηση σ’ αυτό που έγραψαν κάνοντας πρόβες.

 

 

 

 

 

« Ο ΖΩΟΛΟΓΙΚΟΣ ΚΗΠΟΣ »

Ο ζωολογικός ο κήπος

έχει όμορφα ζωάκια

πίθηκους και λιονταράκια

ελέφαντες και αρκουδάκια.

 

 
 

Πλαίσιο κειμένου: « Η ΖΩΗΡΗ ΠΑΡΕΑ »
Η ζωηρή παρέα
είναι πολύ ωραία
τρώει μήλα κάθε μέρα
και δεν ακούει κανένα.

 

 


     2.     Κατανομή ρόλων

 

     Μετά ασχολήθηκαν με το παραμύθι τους. Διάλεξαν ελεύθερα το θέμα τους, όρισαν έναν γραμματέα και έναν εκφωνητή και ξεκίνησαν.

 

     3. Κατάθεση κειμένων – Αξιολόγηση – Εικονογράφηση

 

 Όλοι έλεγαν, ένας έγραφε και στο τέλος ένας το διάβασε στην ομάδα του, διόρθωσαν κάποια λάθη και όταν τέλειωσαν το παρουσίασαν στις άλλες ομάδες. Κάθε ομάδα δημιούργησε από μία ομαδική ζωγραφιά σχετική με το παραμύθι της.

 

     4. Ηχογράφηση – Ακρόαση

 

     Συνεχίσαμε με την μαγνητοφώνηση των παραμυθιών. Όλοι διάβασαν από ένα τμήμα του παραμυθιού τους και έπειτα άκουσαν τους εαυτούς τους.

 

     Δεύτερο Μέρος:    Διομαδική εργασία

 

     1. Συνεργασία ομάδων

 

     Επόμενη φάση το διομαδικό παραμύθι όπου όλες οι ομάδες μαζί συνεργάστηκαν και έγραψαν ένα παραμύθι. Εδώ μου ζήτησαν τη γνώμη μου για τον τίτλο. Τους έδωσα τη λέξη δάσος και τους είπα να σκεφτούν. Ακούστηκαν αρκετές προτάσεις, καταγράφηκαν στον πίνακα και με ψηφοφορία επιλέχθηκε ο τίτλος ‘’ Το μαγικό δάσος’’.

 

     2. Κατανομή ρόλων

    

     Οι μαθητές αποφάσισαν να εναλλάσσονται οι γραμματείς και οι εκφωνητές κάθε ώρα και από άλλη ομάδα.

 

     3. Κατάθεση γενικού κειμένου

 

     Ακολούθησαν προβληματισμοί για την υπόθεση, τους ήρωες, τα ονόματά τους, τα ρούχα τους, τις προτιμήσεις τους, τα σπίτια τους, τους ρόλους τους. Καταλήγαμε στην πιο αρεστή άποψη και συνεχίζαμε.  Κάθε φορά που τέλειωνε ο χρόνος και μέναμε σε κάποιο κρίσιμο σημείο, περιμέναμε την επόμενη φορά τη συνέχεια με περισσότερο ενθουσιασμό. Σκεφτόντουσαν τι θα μπορούσε να γίνει και ερχόντουσαν με πολλές νέες ιδέες.

 

     4. Αξιολόγηση – Εικονογράφηση

 

      Όταν ολοκληρώθηκε το διαβάσαμε μέσα στην τάξη και τα παιδιά συνειδητοποίησαν ότι έπρεπε να γίνει διόρθωση στον τίτλο του παραμυθιού έτσι ώστε να γίνει πιο αντιπροσωπευτικός. Προστέθηκε λοιπόν η φράση «Ο Πρίγκιπας Ντοματουλίτσας» για να προκύψει ο τελικός τίτλος «Ο Πρίγκιπας Ντοματουλίτσας και το μαγικό δάσος».  Το αντιγράψαμε, έκανα αντίγραφα για όλους και τους τα έδωσα να τα εικονογραφήσουν. Εδώ συμφώνησαν τι θα ζωγραφίσουν σε κάθε σελίδα και στο εξώφυλλο.

 

     5. Δραματοποίηση

 

     Δε θα το παίξουμε, με ρώτησαν μετά. Έτσι προέκυψε και η δραματοποίηση. Δημιουργήσαμε ένα θεατρικό δρώμενο με τίτλο «Αταξίες και Ντομάτες» που εμπνεύστηκαν οι μαθητές από το παραμύθι τους.

     Να φωνάξουμε και τους γονείς μας να το δουν; Να και η παρουσίαση.

 

    Φάση  4:     Περάτωση του Σχεδίου Εργασίας – Αξιολόγηση

 

Σεπτέμβριο ξεκινήσαμε, τέλος Νοεμβρίου τελειώσαμε. Η παρουσίαση έγινε αρχές του Δεκέμβρη. Όλο αυτό το διάστημα στο μυαλό μας είχαμε τα παραμύθια μας. Λύσαμε προβλήματα με τους ήρωες, συγκεντρώσαμε πληροφορίες έπειτα από έρευνα, για βασιλιάδες, για παράξενα ζώα και τόπους. Τα κείμενα των παραμυθιών έγιναν αφορμή, μιας και η Γ΄ Δημοτικού το πρώτο τρίμηνο δεν είχε βιβλία αγγλικών, ώστε η εκπαιδευτικός της Αγγλικής γλώσσας να τα χρησιμοποιήσει στο μάθημά της εκμεταλλευόμενη το μεγάλο ενδιαφέρον των παιδιών. Συγκεντρώθηκε όλο το υλικό, έγινε βιβλίο, κάθε  παιδί πήρε από ένα και το διομαδικό παραμύθι με τη βοήθεια ενός χορηγού εκδόθηκε και μοιράστηκε σε όλους τους μαθητές του σχολείου μας. Αντίτυπα δόθηκαν και σε άλλες σχολικές μονάδες.