ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟ ΠΡΟΦΙΛ

Αισθητήρια – Σωματική διάπλαση

 

Η σωματική του διάπλαση καλή χωρίς ιδιαιτερότητες εμφανισιακά. Είναι πολύ συμπαθητικός. Υπάρχει δυσμορφία στα κάτω άκρα (βλαισότητα).

Η ακοή του πολύ καλή. 

Όρασή: στραβισμός με περιφερειακή όραση (έγιναν δυο εγχειρήσεις στο ΑΧΕΠΑ).

ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ ΑΦΗΣ: αναγνωρίζει αντικείμενα με την αφή χρησιμοποιώντας το χέρι που επικρατεί. Περιγράφει αντικείμενα. Διαφοροποιεί όμοια και ανόμοια. Εκτίμηση και αντίληψη του κρύου και του ζεστού.

ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ ΟΡΑΣΗΣ: δεν αντιλαμβάνεται το περίγραμμα δεν εκτιμά μια λεπτομέρεια μέσα σε ένα γενικότερο σχήμα, ούτε διαφοροποιεί παρόμοια πράγματα, τέλος δεν αναγνωρίζει οπτικά σύμβολα και γράμματα

ΑΚΟΥΣΤΙΚΗ ΣΥΣΧΕΤΙΣΗ: δεν μπορεί να πει σε τι διαφέρουν πράγματα ή έννοιες που ακούει (πχ διαφορά ανάμεσα σε ποδήλατο και αυτοκίνητο ή πουλί και γάτα)

Γνωρίζει απλές αντίθετες έννοιες ναι όχι. Καταλαβαίνει έννοιες που αναφέρονται σε κοινωνικές σχέσεις (συγγενικοί πρώτοι βαθμοί). Έχει δυσκολίες σε έννοιες του χώρου.

 

Νοητικό επίπεδο:

 

Βαριά ΝΥ

ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ

 

 

 

Β) ΨΥΧΟΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ (αδρή και λεπτή κινητικότητα) :

ΕΚΦΡΑΣΗ ΜΕ ΚΙΝΗΣΕΙΣ:Δεν σχεδιάσει άνθρωπο ή παραλείπει μέλη.

Χρησιμοποιεί  χειρονομίες όπως αποχαιρετισμός ή τη σιωπή.

Δυσκολεύεται να αντιγράψει γράμματα αριθμούς σχέδια δυσκολεύεται να κάνει κινήσεις για να πετύχει μια ενέργεια.

Είναι αδέξιο ρίχνει και σπάει αντικείμενα.

 

ΓΕΝΙΚΗ ΚΑΙ ΛΕΠΤΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ

Εκτελεί αδρές κινήσεις και κινήσεις σώματος:

Αστάθεια στο περπάτημα που γίνεται με υποστήριξη. Τοποθέτηση στο χώρο: Κινείται συνειδητά στο χώρο με υποστήριξη, σηκώνει όσο είναι δυνατό ψηλά τα χέρια του, κάνει το σταυρό του,

Αυτοεξυπηρετείται: Δυσκολεύεται στην αυτοεξυπηρέτηση

Δεν μπορεί να παρακολουθήσει υποδείξεις και να τις μιμηθεί(να σβήσει τον πίνακα).Μαθαίνει να ανοίγει την τσάντα του και να τρωει το φαγητό του,

Χαμογελά όταν αισθάνεται όμορφα

Δηλώνει και ανακοινώνει τις ανάγκες του

 

Πλευρίωση - Να δείχνει και να λεει τα μέρη του σώματος

- Σωματογνωσία : Γνωρίζει τα μέρη του σώματος της κεφαλής – προσώπου, αριστερό δεξί με δυσκολία και λάθη.

Λεπτή κινητικότητα ελάχιστη, δυσκολεύεται πολύ στον οπτικοκινητικό συντονισμό. Αυτό είναι και το σημαντικότερο πρόβλημά του. Δυσκολεύεται σε λεπτές κινήσεις (να κόψει να κουμπώσει να δέσει)

Δεν μπορεί να κρατήσει σωστά μολύβι, κρατά ψαλίδι και κόβει με βοήθεια τραβά γραμμές με βοήθεια, δεν κόβει συντονισμένα ούτε τραβά συνειδητά γραμμές από σημείο σε σημείο.
Δε συντονίζει τις κινήσεις του

περνά αντικείμενα από ειδικά ανοίγματα

βάζει το ένα αντικείμενο πάνω στο άλλο

βάζει το ένα αντικείμενο μέσα στο άλλο, βάζει καπάκια ανοίγει την πόρτα

χρησιμοποιεί με επιτυχία το ποντίκι του υπολογιστή

περνά χάντρες

απλώνει κόλλα

κολλά σωστά

κρατάει μολύβι μαρκαδόρο κιμωλία πινέλο

παίζει με πλαστελίνη

διπλώνει ξεδιπλώνει χαρτί

τσαλακώνει και ξεφυλλίζει περιοδικό

Προσανατολισμός στο χώρο: δεν προσανατολίζεται.

 

ΡΥΘΜΟΣ ΚΑΙ ΧΡΟΝΟΣ

Αντιλαμβάνεται το ρυθμό αλλά όχι με σωστό συντονισμό και μετά από υπόδειξη

Εκτελεί ρυθμικές κινήσεις: λεει τραγουδάκι χτυπώντας παλαμάκια

Γνωρίζει το χρόνο: βρίσκει τι έχουμε σήμερα τι ημέρα ήταν χθες κλπ

ΟΠΤΙΚΗ ΣΥΣΧΕΤΙΣΗ

Δεν κάνει αισθητικές  συγκρίσεις (αυτό είναι ομορφότερο από το άλλο)

Δεν μπορεί να ζωγραφίσει από το νου

Δεν συνδέει εικόνες που πάνε μαζί)(αστυνομικός με το καπέλο του)

Δεν αναγνωρίζει σχέσεις (η μάνα με τα παιδιά της)

 

ΟΠΤΙΚΗ ΜΝΗΜΗ

 

Λεει ονόματα προσώπων και αντικειμένων που είδε.

Θυμάται ονόματα παιδιών που λείπουν, ονόματα συγγενών, και ορισμένα αντικείμενα που χρησιμοποιεί

Θυμάται μέχρι 4 αντικείμενα που βλέπει και όχι με εικόνες. Προβληματική η είσοδος και αποκωδικοποίηση - επεξεργασία οπτικών μηνυμάτων.

Δεν μπορεί να θυμηθεί τι συναντά με τη σειρά στο δρόμο για το σπίτι του.

Δεν μπορεί να θυμηθεί λέξεις με την ολική μέθοδο

Θυμάται τη σειρά των αριθμών απ’ το 1-5

Δεν μπορεί να αναγνωρίσει ένα γεγονός όταν δεν γίνεται με τη συνηθισμένη ακολουθία π.χ πρώτα πλυνόμαστε μετά τρωμε κλπ

Δεν μπορεί να επαναλάβει δραστηριότητες, πρώτα κόβουμε και μετά κολλάμε.

Μπερδεύει τη σειρά στην αυτοεξυπηρέτηση πρώτα τη μπλούζα και μετά το μπουφάν

ΟΠΤΙΚΗ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ: είναι πολύ αργό σε οπτικές εργασίες μελετάει εικόνες για πολύ ώρα

Δεν καταλαβαίνει σχέδια με κουκίδες

Δεν αντιλαμβάνεται αντικείμενα από τα μέρη τους

Δεν συναρμολογεί παζλ από 10 κομμάτια

Διασπάται από οπτικά ερεθίσματα

Δυσκολεύεται να διακρίνει τη μορφή από το πλαίσιο(να αναγνωρίσει ένα τρίγωνο μέσα σε ένα κύκλο).

ΑΚΟΥΣΤΙΚΗ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ: δεν αναγνωρίζει τη λέξη που προφέρεται η αρχή της.

Καταλάβει υλικό από μαγνητόφωνο ή ραδιόφωνο

Δυσκολεύεται να αναγνωρίσει κοινές λέξεις

ΑΚΟΥΣΤΙΚΗ ΜΝΗΜΗ

Λεει ονόματα που άκουσε μέχρι 3.

Επαναλαμβάνει λέξεις και αριθμούς που άκουσε μέχρι

Επαναλαμβάνει τα χρώματα που άκουσε

Επαναλαμβάνει προτάσεις που άκουσε

Δεν μπορεί να μετρήσει από έξω ως το 10

Δε δυσκολεύεται να θυμηθεί ένα μικρό ποίημα με ρίμα

Δεν μπορεί να ακολουθήσει 3 εντολές στη σωστή σειρά.

Δεν θυμάται γεγονότα της προηγούμενης μέρας βδομάδας. Δεν θυμάται τον αριθμό του τηλεφώνου τη δ/νση την ημερομηνία γέννησης του.

Γνωρίζει μέρες της βδομάδας με χρονική ακολουθία

Δεν μπορεί να θυμηθεί 5 γράμματα του αλφάβητου ή να το πει με τη σωστή σειρά.

Δυσκολεύεται να πει τα γράμματα της λέξης γάτα

Δεν θυμάται απλές καρτέλες ανάγνωσης (ολικά

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ ΜΝΗΜΗ

 

Αναγνωρίζει και λεει το όνομά του: με λάθη

Λεει ονόματα προσώπων

Λεει ονόματα αντικειμένων και ημερών.

Γνωρίζει το εβδομαδιαίο πρόγραμμα (δηλ. ποιο παιδί σε ποια ειδικότητα θα πάει)

Βρίσκει την κατεύθυνση και διακρίνει την πηγή προέλευσης του ήχου,

Ξεχωρίζει το αντικείμενο που του υποδεικνύουμε ανάμεσα σε άλλα….

Δεν παίζει με επιτραπέζια παιχνίδια κατάφερε προς το τέλος να συνδυάσει όμοιες εικόνες (τόμπολα).

 

ΑΚΡΟΑΣΗ

 

Ακροάται ήχους φυσικούς και τεχνικούς και με δυσκολία αναγνωρίζει. Δεν κάνει διάκριση ήχων. Μιμείται ορισμένους ήχους ζώων και μηχανών.

Ακροάται και επαναλαμβάνει λέξεις ή φράσεις με ρυθμό. Ακροάται και εκτελεί εντολές που ακουει.

 

ΓΛΩΣΣΙΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΕΚΦΡΑΣΗ ΣΑΦΗΣ ΚΑΙ ΑΚΡΙΒΗΣ:

ΕΚΦΡΑΣΗ ΣΑΦΗΣ ΚΑΙ ΑΚΡΙΒΗΣ

 
Λεει λέξεις και προτάσεις

Μπορεί να προφέρει φθόγγους

Χρησιμοποιεί 1 λέξη

Ονομάζει αντικείμενα

Χρησιμοποιεί περισσότερες από 20 λέξεις

Χρησιμοποιεί προτάσεις

Προφέρει τις λέξεις καθαρά

Ονομάζει χρώματα σχήματα μορφές

Περιγράφει βιώματά του

 

ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΤΟ ΔΙΑΛΟΓΟ

 
Ονομάζει τα μέσα συγκοινωνίας λεει τα ονόματα των συμμαθητών του. Ονομάζει ορισμένα αντικείμενα που βλέπει σε εικόνες μετά από πολύ άσκηση
Λεει συλλαβές τυχαία και με ορισμένη σειρά
Ανακοινώνει τα νέα της ημέρας

Μιλά με προτάσεις , λέξεις , ελαττωματική άρθρωση

με λάθος σύνταξη, γνωρίζει το όνομα αντικειμένων καθημερινής χρήσης, έχει την δυνατότητα ικανοποιητικής επικοινωνίας με το συνομιλητή του αφού εξοικειωθεί με το λόγο του.

Τραγούδι, αφηγείται ιστορία με ερωτήσεις που άκουσε από κασετόφωνο. Συμμετέχει σε διάλογο με συγκεκριμένο θεματολόγιο που γνωρίζει.

 

ΕΚΦΡΑΣΗ ΣΑΦΗΣ ΚΑΙ ΑΚΡΙΒΗΣ: λεει λέξεις δυσκολεύεται στο σχηματισμό προτάσεων ο λόγος είναι δύσκολος και ακατάληπτος (δυσαρθρία και δυσλαλία). Κάνει ερωτήσεις, εκφράζεται με τον τρόπο του αλλά δεν περιγράφει ενώ μπορεί να απαντήσει με ερωτήσεις στο περιεχόμενο μιας ιστορίας που άκουσε από το κασετόφωνο (Φιλιππάκη).

 

ΓΝΩΣΤΙΚΟΑΝΤΙΛΗΠΤΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ :

ΑΝΤΙΛΗΠΤΙΚΟΤΗΤΑ

Παρακολουθεί κινούμενα αντικείμενα

Κατανοεί απλές εντολές

Ταξινομεί όμοια πράγματα

Ακούει με προσοχή ιστορίες

Αναγνωρίζει αντικείμενα από εικόνες

Δείχνει μέρη του σώματός του

Αναγνωρίζει ποσότητες

Αναγνωρίζει αντίθετα

Ακολουθεί απλές οδηγίες στη σειρά, μέχρι 2-3

Συνδυάζει εικόνα και ήχο συνδυάζει όμοιες εικόνες (τόμπολα)ξεχωρίζει αντικείμενα ομαδοποιεί παρόμοια πράγματα, ομαδοποιεί παρόμοια αντικείμενα.

Κάνει παζλ

Συνδυάζει εικόνες

Συνδυάζει ήχο και εικόνα΄ζώπυ

Χαράζει γραμμές ανάμεσα σε αντικείμενα σώμφωνα με τις σχέσεις τους

Ενώνει εικόνες που δείχνουν τα μέρη του σώματος

Λογική συνε΄πεια γεγονότων

ΣΥΛΛΟΓΙΣΜΟΙ:

Δε βάζει σε λογική σειρά εικόνες, δεν κατανοεί ημιτελή σχήματα βρίσκει σε εικόνα τα μέλη του σώματος.

ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ

Έχει φτωχό λεξιλόγιο

Παραλείπει τις μικρές λέξεις μιας πρότασης

ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗ: μπορεί να κλάψει και να γελάσει. αντιδρά στο πλησίασμα. Δείχνει και ονομάζει τα μέρη του σώματός του, δεν μιλά για το άτομό του ως «εγώ». Αυτοσυναίσθημα ενδιαφέρον για μάθηση και συνεργασία για πραγματοποίηση εργασίας σε χαμηλά επίπεδα.

ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΠΡΟΣΟΧΗΣ

Μεγάλη διάσπαση προσοχής.

 

Ζ)ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ:

Πολύ καλή συμπεριφορά προς τους συμμαθητές του και τους μεγαλύτερους ευγενικός δημιουργεί σχέσεις με άλλους το συμπαθούν οι περισσότεροι. Ανταλλάσσει ερωτήσεις και απαντήσεις.

Κοινωνική μάθηση: έχει μάθει τα περισσότερα χρώματα εκτός ορισμένων

Γνωρίζει τα βασικά που σχετίζονται με την ασφάλεια μετακίνησης με αυτοκίνητο γνωρίζει το Σταμάτη και Γρηγόρη

Συμμετέχει στις επισκέψεις

Η)ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ :

ΛΟΓΙΚΟΜΑΘΗΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ: δεν ορίζει το πάνω κάτω. Δε διακρίνει μεγέθη ποσότητες δεν κάνει αντιστοιχίσεις αριθμεί ως το 5 όχι συνειδητά ταξινομεί με βάση την ομοιότητα με δυσκολία, δεν κάνει αντιστοιχίσεις ούτε διατάσσει σύμφωνα πχ με το μέγεθος.

Δεν κατάφερε να αποκτήσει καμιά από τις ακαδημαϊκές δεξιότητες εκτός από το να μετρά από το 1-10 και έχει αισθητοποιήσει τα νούμερα από 1-5